Відповідно до ступеня
порушення функції зорового аналізатора дітей поділяють на сліпих та слабозорих.
Сліпота
– зорові відчуття у дітей або зовсім відсутні, або зберігається відчуття світла
чи незначний залишковий зір, проте його недостатньо для звичайної
життєдіяльності.
Слабозорість
– виразне зниження гостроти зору або значне порушення інших зорових функцій
(наприклад, значне звуження меж поля зору), або прогресуюче захворювання. Проте
навіть сильно порушений зір є провідним аналізатором.
– здатність ока розрізняти дві точки,
що світяться, як окремі при мінімальній відстані між ними.
Основними
захворюваннями, що призводять до розладів зору, є аномалії рефракції (міопатія,
гіперметропія, астигматизм), патологія кришталика (катаракта, афакія), атрофія
зорового нерва, патологія судинної оболонки та сітківки ока, уроджені вади
розвитку, глаукома, наслідки травм та опіки очей. У 85-95 % випадків важка
патологія очей є вродженою.
Існує безліч засобів і
технологій, що допомагають людям із порушенням зору бути самостійними: від
простого диктофону і годинника, «що розмовляє», до міні-комп'ютера, що дає змогу
орієнтуватися на місцевості.
Формування особистості
дитини з порушеним зором відбувається за тими ж закономірностями, що й зрячої.
Головними її складовими є мотиви, потреби, життєві плани, ставлення,
самосвідомість.
Дослідники особистості
дітей з порушеннями зору стверджують, що зменшення зовнішніх (зорових) стимулів
значно обмежує задоволення потреб дитини в пізнавальній діяльності, знижує
загальну пізнавальну активність, при цьому звужується коло мотивів дій і
діяльності в цілому. Проте зберігається природне прагнення особистості до
самостійності, незалежності, повноцінності, яке викликає в сильних натур
мотивацію досягнення та боротьби з труднощами. Ці діти активні, рідше входять у
депресію та бездіяльні стани, швидше адаптуються до порушень зору.
І навпаки, у слабких порушення зору викликає мотивацію уникнення труднощів і заглиблення в себе, яка стає домінуючою мотивацією в діях і поведінці. Вони переживають свої проблеми пасивно-страждально. Поступово в них формується усвідомлення власної неповноцінності, залежності від порушення зору. У таких випадках виникає асоціальна поведінка, невроз, заглиблення в хворобу або псевдокомпенсація (удавано пристосувальні, шкідливі утворення як реакція на небажані стосунки з реальністю, наприклад, завищена самооцінка у сліпого, який майже нічого не вміє робити самостійно).
І навпаки, у слабких порушення зору викликає мотивацію уникнення труднощів і заглиблення в себе, яка стає домінуючою мотивацією в діях і поведінці. Вони переживають свої проблеми пасивно-страждально. Поступово в них формується усвідомлення власної неповноцінності, залежності від порушення зору. У таких випадках виникає асоціальна поведінка, невроз, заглиблення в хворобу або псевдокомпенсація (удавано пристосувальні, шкідливі утворення як реакція на небажані стосунки з реальністю, наприклад, завищена самооцінка у сліпого, який майже нічого не вміє робити самостійно).
Неадаптованість
незрячих і дітей з ослабленим зором до суспільного життя в багатьох випадках
пов'язана зі зниженням вольових зусиль до подолання труднощів. У зв'язку з цим
перед педагогами та практичним психологом стоїть завдання: постійно й у
будь-якій діяльності створювати умови для вироблення у дітей широкого спектру
позитивних реакцій на події, які викликають бажання брати в них активну участь;
формувати й підтримувати інтерес до самостійної активності; вчасно надавати
дитині можливість виявити самостійність.
В основі мотивів
діяльності лежать потреби дитини. Сучасна тифлопедагогіка доводить, що
формування потреб визначається не соматичним станом людини, тобто не тим, зряча
вона чи сліпа, а умовами проживання. Що повніше та різноманітніше задовольняються
потреби, то швидше й краще вони розвиваються. При порушеннях зору часто
складаються умови, за яких задоволення елементарних біологічних потреб нічим не
ускладнюється, а задоволення соціальних, духовних, пов'язаних із суспільною та
пізнавальною діяльністю, навпаки, ускладнене.
Корекційна робота передбачає
якісну реалізацію потенційних можливостей у кількох напрямках:
·
подолання вторинних ознак сенсорного порушення, тобто
на формування аналізуючого цілеспрямованого сприймання, логічного мислення,
відтворюючої та творчої уяви, довільного запам'ятовування, адекватного
мовленнєвого відображення дійсності тощо;
·
формування позитивних якостей особистості, які тією чи
іншою мірою компенсують недолік. Це відбувається завдяки забезпеченню
усвідомленого, активного, зацікавленого та самостійного (що не виключає
психолого-педагогічної допомоги) виконання дітьми різноманітних ігрових,
навчальних, трудових завдань в умовах спеціальної організації їхньої
предметно-практичної, мисленнєвої та мовленнєвої діяльності з урахуванням
типологічних особливостей розвитку сліпих та слабозорих, індивідуальної
специфіки кожної дитини;
·
створення оптимальних умови для формування та
налагодження адекватних суспільних зв'язків і взаємин із оточенням для
забезпечення соціальної адаптації особистості.
Корекційні прийоми
·
Через кожні 10-15 хвилин учень має 1-2 хвилини
перепочити, роблячи спеціальні вправи.
·
Освітлення робочого місці учня має бути не менше
75-100 кд/м2.
·
Приберіть усі перешкоди на шляху до робочого місця
учня.
·
В унаочненнях доцільно збільшити штифт, фон зробити не
білим, а світло-жовтим чи світло-зеленим.
·
Пишучи на класній дошці, намагайтеся розташовувати
матеріал так, щоб в учня він не зливався в суцільну лінію. З'ясуйте, написи
яким кольором крейди учень бачить краще.
·
Давайте можливість учням підійти до дошки чи
унаочнення, щоб краще роздивитися написане.
·
Озвучуйте все, що пишете.
·
Намагайтеся все, що пишете на дошці, продублювати
роздатковим матеріалом.
·
З метою участі учнів з вадами зору у фронтальній
роботі класу для них необхідно підготувати індивідуальний дидактичний матеріал,
наприклад, картки, таблиці, схеми.
·
Зверніть увагу на якість роздаткового матеріалу: має
бути папір матовий, а не глянцевий, шрифт великим і контрастним.
·
Учневі з порушенням зору потрібно більше часу на
виконання вправ, читання тексту. Не переобтяжуйте учня читанням великих текстів
під час самостійного опрацювання матеріалу, краще поясніть ще раз усно,
переконайтеся, що він все зрозумів.
·
3 таких предметів як література, історія, географія
тощо можна використовувати аудіозаписи. Такі організації як УТОС мають аудіо
бібліотеки літературних творів та інших навчальних матеріалів, якими вчитель
може скористатися для індивідуалізації занять зі слабозорими учнями.
·
Доцільно переглянути вимоги до письмових робіт. Іноді
слабозорому учневі необхідно писати з використанням трафарету, щоб правильно
розташувати текст на сторінці та дотримуватися рядків.
·
Частіше перевіряйте розуміння учнем матеріалу, який
подається на уроці.
·
Стежте за поставою учня, водночас, не обмежуйте його,
коли він надто близько підносить тексти до очей.
·
Дитина може погано бачити вираз вашого обличчя, не
розуміти, що ви звертаєтеся саме до неї. Краще підійти до учня, і торкаючись
його, звернутися на ім'я.
·
Не робіть зайвих рухів і не затуляйте учневі джерело
світла, не використовуйте невербальні засоби спілкування (кивання головою, рухи
рук тощо).
·
Завжди називайте себе та інших співрозмовників, а
також усіх присутніх, і тих, хто вийшов чи повернувся до приміщення. Не
забувайте озвучувати свої жести та написи. Намагайтеся передати словами те, що
часто висловлюється мімікою і жестами – не забувайте, що звичний жест «там...»
людина, яка не бачить, не зрозуміє. Коли ви спілкуєтесь із групою таких дітей,
не забувайте щоразу називати того, до кого ви звертаєтеся. Не змушуйте
співрозмовника говорити в порожнечу: якщо ви пересуваєтеся, попередьте його.
·
Дізнайтеся, чи потрібно попереджати дитину, про
перешкоди під час руху (сходи, двері тощо). Якщо ви помітили, що вона, збилася
зі шляху або попереду неї є перешкода, не керуйте її рухом на відстані,
підійдіть і допоможіть повернутися на правильний шлях. Якщо не встигаєте
підійти, голосно попередьте про небезпеку. Коли спускаєтесь або підіймаєтеся
сходами, ведіть її боком до них. Пересуваючись, не робіть різких рухів.
·
За столом можна пояснити, що і де знаходиться на
тарілці, використовуючи принцип циферблату. Наприклад: «На 12 – шматок сиру, на
3 – салат, на 6 – хліб».
·
Необхідно навчити школярів орієнтуватися у приміщенні
школи (до моменту, доки дитина не запам'ятає всі маршрути; у випадку
яких-небудь змін, її слід супроводжувати); надавати, якщо це можливо,
навчальні матеріали в інших форматах (шрифтом Брайля, крупним шрифтом, на
аудіо касеті); дати можливість використовувати звукозаписуючі прилади і
комп'ютер. Крім того, у приміщенні та на подвір'ї потрібно передбачити, аби всі
наявні перешкоди виділялися контрастними кольорами (крайні сходинки, двері
тощо).
·
Не бійтесь використовувати такі дієслова, як бачити,
дивитися, розглядати, називати якості об'єктів, які сприймаються зором,
оскільки ці слова є такою ж частиною їхнього словника, як і зрячих дітей. Діти
з порушенням зору за зазначених слів позначають свої методи ознайомлення з
довкіллям (дотик, розглядання або послідовний зоровий аналіз).
·
Діти з порушенням зору часто намагаються «приховати»
або
заперечувати свій дефект, інші ж, знаючи про поінформованість своїх
однокласників про недоліки їхнього зору, почуваються дискомфортно при публічному виявленні їхніх проблем, тому краще підготувати
дітей заздалегідь, щоб не викликати підвищеного інтересу і некоректні висловлювання.
заперечувати свій дефект, інші ж, знаючи про поінформованість своїх
однокласників про недоліки їхнього зору, почуваються дискомфортно при публічному виявленні їхніх проблем, тому краще підготувати
дітей заздалегідь, щоб не викликати підвищеного інтересу і некоректні висловлювання.
·
Посмішка або кивок головою як спосіб заохочення не
завжди доступні дітям із порушенням зору. Краще покласти руку на плече або
погладити її, словесна похвала ще важливіше, бо її чують інші діти.
·
Діти з порушенням зору через наявні комплекси
намагаються не
привертати уваги до своїх проблем і соромляться попросити допомоги, вважаючи за краще самотужки переживати свої проблеми.
У таких випадках потрібно постійно тримати дитину в полі свого зору і
намагатись побачити та відчути, коли їй потрібна допомога.
привертати уваги до своїх проблем і соромляться попросити допомоги, вважаючи за краще самотужки переживати свої проблеми.
У таких випадках потрібно постійно тримати дитину в полі свого зору і
намагатись побачити та відчути, коли їй потрібна допомога.
Пам’ятайте: 80 % усієї інформації
людина отримує через зір! Цей факт, зазвичай, зрячими не усвідомлюється, тому
багато інформації може пройти повз незрячого учня.
ДІТИ З ПОРУШЕННЯМ СЛУХУ
Слух є здатністю організму сприймати
і диференціювати звуки за допомогою слухового аналізатора.
За ступенем виразності та складністю
порушення слухової функції поділяються на такі види:
глухота – глибоке
стійке двостороннє порушення слуху, вроджене або набуте у ранньому віці до
того, як у дитини сформувалося мовлення;
туговухість – часткова
слухова недостатність з різним ступенем виразності, яка є причиною порушень
мовленнєвого розвитку;
пізнооглухлість – втрата
слуху після того, як мовлення було сформоване.
Серед причин порушення слуху –
пологові травми, інфекційні захворювання, наслідки застосування деяких медикаментів,
запальні процеси.
Порушення слуху дитини впливає на
перебіг усього її психічного розвитку і найперше – мовленнєвого. Наслідком
порушення слуху є виникнення цілої низки вторинних ускладнень (порушень), які
істотно відрізняються залежно від часу та ступеня втрати слуху, але закономірно
призводять до порушення розвитку мислення, мовлення, пізнавальної діяльності та
становлення особистості. Зокрема, серйозні порушення словесного мовлення, а тим
більше – його відсутність, негативно позначаються на розвитку не тільки
словесно-логічного, але й наочного мислення, мають свої особливості зорове
сприймання, слухо-мовленнєва пам'ять і всі інші пізнавальні процеси. Порушення
слуху та мовлення призводять до змін у формуванні особистості дитини: вольової
поведінки, емоцій і почуттів, характеру.
Частими супутніми явищами ушкодження
слухового аналізатора у дітей є недостатність вестибулярного апарату, яка зумовлює
затримку в них прямостояння, особливості ходи, недорозвинення просторового
орієнтування.
У пізнавальній діяльності домінують
наочно-зорові форми пізнання, а не словесно-логічні.
При частковій втраті слуху мовлення
у дитини розвивається, але вона надто поволі засвоює окремі слова, тому
словниковий запас у неї дуже обмежений і накопичується повільно. У
передшкільний період він складає не більше 20-30 слів. Якщо зниження слуху
незначне, оволодіння мовленням відбувається з меншими труднощами, тоді запас
слів може бути достатнім, тому діти з невстановленим зниженням слухом,
навчаючись у звичайних школах, зазнають великих труднощів і найчастіше вчаться
погано.
За словами видатного російського
сурдопедагога Р.М. Боскис, така дитина спочатку нічим не відрізняється від
інших учнів: вона кмітлива, розуміє звернене до неї мовлення, засвоює
елементарний рахунок, правильно поводиться у класі, але з незрозумілих причин
має труднощі в засвоєнні грамоти. Під час пояснювального читання вона не може
відповісти на запитання. Поступово такий учень замикається, стає пригніченим,
справляє враження дитини, схильної до немотивованої впертості, а іноді – з
порушеннями інтелекту. У такої дитини варто перевірити слух, адже дитина, як
правило, не розуміє свого стану й сама не скаржиться, що недочуває, а оточуючі
помічають це тоді, коли час ефективних заходів вже пропущено.
Перелічимо основні характерні
помилки:
·
перекручування слів;
·
відсутність пом'якшень у словах;
·
пропуски ненаголошених частин слова;
·
труднощі в опануванні лексичним значенням слова, як
наслідок – вживання слів не в тому значенні, в якому вони вживаються чуючими
людьми;
·
заміна слів за звукобуквеною подібністю;
·
порушення правил словотвору;
·
порушення синтаксичних зв’язків узгодження та
відмінювання слів;
·
порушення структури речення (від неправильного порядку
слів до неправомірного членування одного речення на два);
·
неправильні вживання частин мови або їхніх форм;
·
труднощі розуміння прочитаного тексту (дитині не раз
важко зрозуміти загальний зміст прочитаного, який часто криється не в окремих
реченнях, а у зв’язках між ними).
Корекційні прийоми:
·
робоче місце дитини має бути розташовано так, щоб вона
завжди добре бачила обличчя вчителя.
·
деякі діти сприймають окремі звуки спотворено. У цьому
випадку говоріть трохи голосніше й чіткіше, добираючи необхідний рівень
звучання. Іноді достатньо лише понизити висоту голосу, оскільки дитина втратила
здатність сприймати високі частоти.
·
починаючи розмову, приверніть її увагу. Якщо слух
дитини дозволяє, назвіть на ім'я, якщо ні – злегка покладіть руку на плече або
поплескайте – але не різко. Під час розмови дивіться на неї. Не затуляйте своє
обличчя: дитина має стежити за його виразом та вашим артикуляційним апаратом.
Говоріть чітко й рівно. Не потрібно занадто виділяти щось, надто гучно
говорити, кричати, особливо на вухо. Якщо вас просять повторити щось,
спробуйте перефразувати своє речення. Використовуйте жести.
·
переконайтеся, що вас зрозуміли. Не соромтеся про це
запитати. Якщо ви не зрозуміли, попросіть дитину повторити або записати те, що
вона хотіла сказати, але уникайте при цьому навіть натяку на поблажливість.
·
якщо ви повідомляєте інформацію, яка містить номер,
правило, формулу, технічний або інший складний термін, адресу – запишіть її. У
деяких випадках потрібно запитати, чи не буде простіше листуватися. За такої
форми спілкування речення мають бути простими.
·
не забувайте про середовище, що вас оточує. У великих
або багатолюдних приміщеннях складніше спілкуватися з людьми, які погано чують.
·
не змінюйте тему розмови без попередження.
Використовуйте перехідні фрази на кшталт: «Добре, а тепер нам слід
обговорити...».
·
під час розмови звертайтеся безпосередньо до
співрозмовника, який не чує, а не до того, хто його супроводжує. Не кажіть:
«Запитай у нього...», «Скажи їй...».
·
якщо дитина уміє читати по губах, пам’ятайте:
o
з десяти слів добре прочитуються лише три;
o
потрібно дивитися в обличчя співрозмовникові і
говорити чітко та повільно, використовувати прості фрази та уникати зайвих
слів. Не намагайтеся надмірно чітко вимовляти слова – це змінює артикуляцію і
створює додаткові труднощі;
·
Ввикористовуйте вираз обличчя, жести, рухи тіла, якщо
хочете підкреслити або прояснити зміст сказаного.
·
На уроках української мови, особливо у початковій
школі, не треба перевантажувати дитину формально-мовними вправами (пошуки
орфограм у словах, граматичний розбір за членами речень і частинами мови,
підкреслення готових словоформ або морфем у слові та ін.); натомість слід
спонукати її якнайбільше вправлятися в удосконаленні звуко-буквеного складу
слів, складанні словосполучень, речень, коротких текстів у межах теми за
допомогою індивідуальних завдань, що сприятиме впорядкуванню, коригуванню і
закріпленню у школяра зі зниженим слухом навичок граматично правильного
мовлення. Без міцного мовного підґрунтя виконання багатьох вправ з підручника
може перетворитися на малопродуктивне механічне заняття.
·
Дуже корисно разом з дитиною усно промовляти слова, після
правильного їх прочитання. Багаторазове промовляння допомагає дитині
запам'ятати звуковий склад слова.
·
Якщо дитина припускається помилок на письмі, то їх не
просто треба виправити, а й проаналізувати з дитиною звуковий склад слова,
записати його правильно декілька разів.
·
Роботу над звуковим складом слова необхідно проводити
з використанням звукопосилюючої апаратури або вимовляти слова біля самого вуха
дитини.
·
Для уникнення помилок перед диктантом треба повідомити
учню про що йдеться у тексті; заздалегідь ознайомити зі складним для нього
звуко-буквеним складом, значенням і граматичним оформленням слів і
словосполучень;
·
Слід спеціально готувати учня до переказу. Наприклад,
спочатку пропонують учневі почитати текст про себе, потім послухати, як читає
вчитель. Якщо й після цього учневі важко переказувати самостійно, то скласти з
ним разом запитання чи план до тексту.
·
Дитині зі зниженим слухом важливо побільше читати
самостійно.
·
Усі нові слова необхідно давати дитині у письмовій
формі.
·
На всіх уроках необхідно проводити роботу з розвитку
мовлення дитини.
·
На уроках математики варто перевірити, чи дитина
правильно зрозуміла умову задачі, де досить часто є неповні речення з
пропущеними членами. Інколи учень може не зрозуміти життєву ситуацію, описану в
задачі. Діти дуже часто пристосовуються розв’язувати задачі, навіть не
вчитуючись у текст умови: «залишилось» – значить відняти, «усього» – значить
додати, тому треба варіювати умови типових задач і пропонувати формулювання,
коли, наприклад, за наявності слова «залишилось» передбачається додавання.
Немає коментарів:
Дописати коментар